1. Evangelie kruisoplegging

Het kruis

In kerken, in gebedsruimten, in de klas en in de woonkamer hangen vaak kruisbeelden. We maken ook een kruisteken als we bidden. Sommige voetballers maken een kruisteken voor ze aan een wedstrijd beginnen of wanneer ze gescoord hebben. We staan er vaak niet bij stil hoe vaak het kruis voorkomt. Waar komt dat beeld vandaan en wat betekent het voor een christen?

  • Waar kom jij het kruisbeeld tegen in je leven?
  • Hangt er thuis een kruisje op? In de klas?
  • Wat vind je daarvan?

Het kruis: teken van lijden, maar ook teken van verrijzenis, van hoop. Het kruis is het teken van de Christenen, het teken dat je bij Jezus hoort, dat je medeverantwoordelijk bent voor de mensen rondom jou. Het kruis opnemen betekent dat je klaar staat om anderen vol liefde te helpen. Als wij zijn kruis opnemen wil dat ook zeggen dat wij Zijn handen willen zijn.

Opdracht 1

Zoek in de Bijbel het volgende verhaal op en lees het.

Joh. 18, 1 – 19, 42

Opgelet: je start bij Joh. 18, 1 en je eindigt met lezen bij Joh. 19, 42.
Weet je niet meer hoe je moet opzoeken in je Bijbel, ga dan even hier terugkijken.

Opdracht 2

Bible Journaling, waarvan je hiernaast enkele afbeeldingen ziet, is een hele andere manier om over Bijbelteksten na te denken. We deden dit ook al in halte 1!

We splitsten het verhaal dat je daarnet gelezen hebt in een aantal delen op. Je kiest één van de delen en drukt het af.

Lees de tekst opnieuw en maak voor jezelf uit wat het stukje tekst is dat je het meeste raakt. Denk dan eens na waarom je dat zo raakt, wat spreekt je zo aan, … met andere woorden: wat wil God jou vertellen doorheen het verhaal?

Als je dat weet, dan ga je op de tekst tekenen, want de woorden worden een beeld dat jij er aan geeft. Datgene dat jou zo heeft geraakt mag je nu tekenen op de tekst.

Extra opdracht (magje)

Het verhaal dat je in opdracht 1 gelezen hebt, wordt in elke kerk uitgebeeld als een soort stripverhaal, de kruisweg. Het is zeker de moeite om dit eens te gaan bekijken.

Je kan de kruisweg ook hier en daar buiten terugvinden. In onze pastorale eenheid vind je er één naast de kerk van Hoogstraten richting het kerkhof en ook in het Mariapark in Meersel-Dreef. Voel je vrij om één van beiden een bezoekje te brengen, al dan niet met de extra vraagjes uit dit document:

PROFICIAT, JE HEBT DEEL 1 VOLLEDIG AF!