Achtergrond over Pasen

Pasen is het belangrijkste feest voor de christenen, zowel voor de Rooms-katholieke Kerk waar wij toe horen als voor de orthodoxe gemeenschappen, de protestantse gemeenschappen… Pasen is een universeel hoogfeest voor de christenen.

Dit hoogfeest brengt ons naar de kern van ons geloof. Het geloof dat God de wereld zo lief heeft gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gezonden naar de wereld, Jezus komt te lijden in deze wereld en sterft in liefde voor de zonden van de wereld.

Pasen brengt het mooiste van ons geloof aan het licht, maar ook het meest mysterieuze. Het wordt dan ook met reden het paasmysterie genoemd. Wat er die dagen gebeurd is in die grot in Jeruzalem waar Jezus begraven lag, gaan we nooit onder woorden kunnen brengen.

Dit brengt een enorme moeilijkheid met zich mee in functie van catechese.

Hoe kunnen we aan een kind dat nog geen abstraherend besef heeft iets uitleggen dat we zelf niet begrijpen omdat het zulk een mysterie is dat het ons allemaal overstijgt?

Belangrijk hierbij is dat het niet ons doel is het mysterie te doorgronden. Dit mysterie valt niet te begrijpen en dat beamen we elke keer we in de kerk zijn om Eucharistie te vieren. Tijdens de eerste communie komt dit ook aan bod net na de consecratie van brood en wijn, dan zegt de priester: “Verkondigen wij het mysterie van ons geloof”, de aanwezige gelovigen antwoorden daar op :”Heer Jezus, wij verkondigen Uw dood en wij belijden tot Gij wederkeert dat Gij verrezen zijt”. Het mysterie is wat ons geloof verdiept en tot bij God brengt, het mag dus geen basishouding zijn om het mysterie uit te leggen doorheen een catechese.

Wat we wel kunnen doen is jongeren en kinderen bekend maken met de verrijzenisverhalen uit de Bijbel. Als ze op een vroege leeftijd bekend raken met deze teksten komt dat hun later geloofsleven enkel maar ten goede.

Om al deze bovenstaande redenen lijkt het mij daarom belangrijk dat we hen initiëren in de verrijzenisverhalen zoals de Bijbel ze ons aanreikt. Een ander belangrijke pijler waar we aan moeten bouwen is die van de ‘ervaring’. Kinderen moeten kunnen ervaren dat catechese meer is dan alleen maar een lesje, daarom willen we hen God en de Schrift doen ervaren.

Dat het paasmysterie hen allen tot vreugde mag zijn.

In dit document vindt u indien gewenst nog wat extra uitleg bij de catechese over Pasen.